Nieuwe openbaarheidsplicht ANBI’s is communicatieopdracht

ANBI logoOrganisaties met een ANBI-status moeten vanaf 1 januari 2014 hun gegevens openbaar maken via internet om het publieksvertrouwen te vergroten. Onder meer de financiële verantwoording, de doelstelling, een (beknopt) beleidsplan, een verslag van de uitgeoefende activiteiten en het beloningsbeleid moeten publiekelijk te raadplegen zijn.

Versoepeling bij periodieke schenking
Dit stelt staatssecretaris Weekers voor in zijn brief aan de Tweede Kamer. Ook stelt hij voor dat er geen notariële akte meer vereist is om periodieke schenkingen aan een ANBI fiscaal aftrekbaar te maken. Op 1 juli 2013 zullen de wetswijzigingen in de Staatscourant worden geplaatst, waarna ze per 1 januari 2014 in werking zullen treden.

Ingroeiregeling voor kerkgenootschappen
Voor kerkgenootschappen geldt een ingroeiregeling met betrekking tot het voorgenomen beleid omtrent ANBI-verplichtingen. Zij hebben tot 1 januari 2016 de tijd om de voor hen van toepassing zijnde aanpassingen door te voeren en hun gegevens per internet openbaar te maken.

Communicatie
Bij de Belastingdienst zijn meer dan 40.000 organisaties erkend als instelling met algemeen beoogd nut, kortweg ANBI. De meest voor de hand liggende manier om de vereiste gegevens, plannen en verslagen per internet beschikbaar te maken is communicatie via de website van de instelling. Voor de meeste (kerkelijke) organisaties met een ANBI-status is dat al jaren vanzelfsprekend.

Zijn de gegevens echter nog niet (geheel) compleet of klaar voor publicatie, dan kan Educomm hierbij van dienst zijn. Op projectbasis zorgen wij ervoor dat alle informatie op de juiste wijze op uw website beschikbaar komt en meteen tegemoet komt aan de communicatiedoelstellingen van uw organisatie.

Meer weten? Neem dan contact met ons op. Zie ook de brief van staatssecretaris Weekers en deze website over ANBI.

Geplaatst in Nieuws Getagd met , ,