Story being

Soms heb je van die momenten. Ingevingen. Snel de auto aan de kant en de laptop open. En vastleggen. Soms wil je geen seconde verliezen om een domeinnaam te claimen. Vanmorgen zat ik op de fiets en was het weer raak. Verzonken in quasi-filosofische gedachten borrelde daar ineens ‘story being’ naar boven. Als domeinnaam, programma, wijsheid, handelsmerk, blogtitel?

true_storyHelemaal uit het niets komt die gedachte natuurlijk niet. In communicatieland is iedereen een story teller. Het verhaal van de organisatie, daar gaat het om. Het liefst opgediend als episch sausje van helden, uitdagingen, tegenslagen, overwinningen, noem maar op. Als communicatiespecialist moet je als het ware in staat zijn het verhaal van de organisatie beter te vertellen dan de oprichter ervan. Verhalen blijven hangen. Het menselijk geheugen is er zelfs voor ontworpen. Hoe lang moesten we het immers zonder schrift stellen? Communicatie zorgt ervoor dat het verhaal tussen de oren komt. Hoe beter je bent in het vertellen van een verhaal, hoe meer er blijft hangen.

En dat valt best te leren. Onlangs zag ik een aflevering van Mindf*ck met illusionist Victor Mids. Met allerlei verleidingsstrategieën neemt de programmamaker op sublieme wijze zijn slachtoffers mee in zijn verhaal. Als je weet hoe het brein functioneert, kun je daar handig gebruik van maken als je mensen wilt overtuigen. Marketeers doen niets anders. Waarom koop je product A en niet B?

Terug naar story being. Eigenlijk begeeft die naam zich op het gebied van de oneliners. Kreten die zichzelf uitleggen. De uitleg die ik nu doe is dus eigenlijk al overbodig. Less is more. Ik kwam erop toen ik nadacht over de bekende uitspraak “be the change you wish to see in the world” die wordt toegeschreven aan Mahatma Gandhi. Wees de verandering. Als ‘verandering’ je verhaal is, dan kun je ervoor ijveren om het mooi te vertellen, maar is het veel sterker als je zelf dat verhaal bént. Wees het verhaal. Communicado’s die bekend zijn met de Trap van Quirk, kennen de beweging van ‘zenden’ (éénrichtingsverkeer) naar dialoog, interactiviteit om door middel van communicatie ‘veranderingen’ te bereiken. Een andere parallel heb ik ooit uitgewerkt als een gedachtenexperiment die ik de ‘organisatienucleus‘ noemde. Daarmee kun je je organisatie als een soort ui ontleden aan de hand van culturele, filosofische en communicatieve (psychologische) principes. Sommige aspecten van een organisatie zijn veranderlijk, andere onveranderlijk.

Nu maak ik mij geen illusies. Er zijn mensen die de naam ‘storybeing’ al eerder bedacht hebben. Niets nieuws onder de zon. En dat bleek ook bij het registreren van storybeing.nl. Storybeing.com was al bezet. Okay, de internationale. duurdere extensie .com kan de voorkeur hebben wanneer iemand Storybeing als handelsmerk wil gaan voeren, maar er zijn genoeg opportunisten zoals ik die juist de Nederlandse .nl extensie kunnen waarderen. Waar het nu op aankomt is die belofte waar te maken. De belofte te zijn. Met degelijk reputatiemanagement. Show, don’t tell. Woorden wekken, daden trekken.

Marc de Koning

Zelfstandig communicatieprofessional die met plan en praktijk mensen en organisaties communicatiever maakt.

Facebook Twitter LinkedIn 

Geplaatst in Blogs Getagd met , ,