Kunstmatige intelligentie als speeltje

Wanneer complexe technologieën voor het grote publiek toegankelijk worden, kan dat aardige toepassingen opleveren. Helemaal wanneer je er een speeltje van maakt in de vorm van een app. Onlangs ontdekte ik via Twitter de app ‘Wombo AI Dream’. Met hulp van kunstmatige intelligentie als onderliggende techniek en trefwoorden die de gebruiker zelf ingeeft, worden in enkele seconden fraaie kunstwerken gecreëerd en tevoorschijn getoverd.

Een combinatie van de woorden ‘unity’, ‘hope’ en ‘pentecost’ met ‘vibrant’ als stijl.

Niet altijd vallen dit soort nieuwe toepassingen mij op. Aan de lopende band worden apps ontwikkeld. Niet omdat ontwikkelaars zo nodig in een functionaliteit willen voorzien, maar vooral omdat er geld te verdienen valt. Op zich prima natuurlijk, maar dat maakt mij altijd wat argwanend. Eigenlijk moet ik dat ook zijn bij het stukje techniek dat Wombo levert. Bij deze app liep dat echter iets anders. Ik werd er naartoe getrokken door een twitteraar die een indrukwekkende impressie had gemaakt door enkel het woord ‘Pentecost’ in te voeren. Mijn interesse was gewekt. En enkele tientallen eigen ‘kunstwerken’ verder ben ik nog steeds onder de indruk. Wat de software betreft lijkt er vooralsnog geen limiet te zitten aan de kunstmatige kunstzinnigheid. Maar kunstmatigheid roept ook vragen op.

Elk werk is een unieke productie. Je kunt niet twee keer hetzelfde kunstwerk aanmaken. Dat alleen al fascineert mij. Je weet echter niet waar je naar kijkt wanneer jouw eigen werk uit het magische algoritme rolt. De software lijkt geprogrammeerd om op basis van referentiedata enige vorm en structuur op te bouwen, maar de veelal vormeloze impressies brengen vooral een raadselachtige sfeer over. Reuze handig als je vormgever bent en inspiratie zoekt voor grafische elementen. Of snel een weinigzeggend, maar sfeervolle illustratie nodig hebt bij je nieuwsartikel.

De vraag waar je eigenlijk naar kijkt voert je vanzelf naar diepere, soms filosofische vragen. Wat is kunst precies? Ook vraag ik mij af op basis van welke bronnen de software is getraind. Vul woorden als ‘landscape’, ‘farm’ of ‘spring’ in, en je treft voornamelijk elementen die Aziatisch aandoen. Daarbij is het intellectuele eigendom ook een interessant vraagstuk. De gebruikersvoorwaarden vermelden dat geproduceerd materiaal niet opnieuw gebruikt wordt door het ‘machine learning model’. Dit betekent in elk geval dat de maker een veilige methode en dataset gebruikt. De voorwaarden in deze vorm bestaan op het moment dat ik dit schrijf bovendien al bijna een jaar. De service lijkt dus veilig in gebruik. Toch is het hele terrein van intellectuele eigendom bij kunstmatige intelligentie nog lang niet uitgewerkt. Wat dat betreft is het dus altijd even oppassen als je je kunstwerken wilt verkopen. Voorlopig heb ik zelf die doelstelling niet en vind ik het met name interessant om texturen en beelden te ontdekken die verder bewerkt kunnen worden.

Uit de kunst: van een mysterieuze ‘Storm op het meer’ naar een mierzoet bloemenveldje naar een surrealistisch zenuwstelsel.

Geplaatst in Blogs

Preview: nieuwe kantoorruimte

Met ruim 25 m² vloeroppervlak, een eigen ingang, keukentje en een toilet beschikt Educomm binnenkort over een eigen nieuwbouw kantoorruimte. De nieuwe werkruimte is gevestigd aan Rubenspark 27 in Rijen.

De realisatie van de kantoorruimte bevindt zich in de afwerkingsfase. De voorlopige planning is dat de ruimte binnen enkele weken in gebruik kan worden genomen. Bij de bouw zijn verschillende bedrijven betrokken: Bouwkundig adviesbureau Douma, Klussenderwijs en De Koning maatwerk meubels.

 

 

Geplaatst in Nieuws

Educomm bestaat tien jaar

Educomm is jarig! Deze maand vieren wij ons tienjarig bestaan als communicatiebureau.

We schrijven het jaar 2009. De beginnende kredietcrisis slaat wild om zich heen. Banken komen in de problemen, de economie krimpt, de werkloosheid stijgt en het aantal faillissementen is niet te stuiten. Kortom: een mooi jaar om een bedrijf te starten!

En dat was nodig. Er moest een communicatiebureau komen. Een bedrijf dat actuele kennis van het communicatievak verbindt met beproefde onderwijsprincipes. Vandaar de naam Educomm. Educatie meets communicatie.

Die verbinding is niet ver gezocht. Zowel het communicatievak als het onderwijs leunen sterk op inzichten uit de cognitieve psychologie. ‘Leren’ vormt de kern van Educomm. We willen zelf leren verbeteren, om dat ook aan anderen te kunnen leren. Dat wilden we tien jaar geleden, en dat zien we nog steeds als missie.

Geplaatst in Nieuws

Welke kleur kies ik voor mijn logo?

logo-kleurgebruik

U weet het: een beeld zegt meer dan duizend woorden. Daarom niet te veel uitleg bij deze kleurengids van The Logo Company. Hij gaat al een tijdje mee, maar behalve enkele logootjes heeft deze gids nog niet aan actualiteit ingeboet. Zo gaat dat nu eenmaal met materie van de menselijke psychologie. 🙂

Lees hier waarom Educomm groen en blauw kiest voor de huisstijl.

logo-kleurgebruik

 

 

 

 

Geplaatst in Blogs Getagd met , , ,